Paprika bi mogla da bude novi srpski brend i značajan izvozni proizvod
U studiji koju je sprovela konsultantska kuća SEEDEV uz
podršku projekta GIZ, ističe se da bi paprika mogla da bude novi brend Srbije i
veoma značajan izvozni proizvod. Tokom 2016. godine paprika je izvožena u čak
27 različitih zemlja, od čega je 35% otišlo u zemlje Evropske Unije.
Kako se istiće u sprovedenoj studiji, ostvarena proizvodnja
paprike u 2016. godini iznosila je 227,6 hiljada tona (što je povećanje od 2,3
puta u odnosu na prethodne tri godine). Došlo je do rekordnog izvoza od 6,5 mil
USD sveže paprike, a 6,1 mil USD tucane paprike što pokazuje značajne promene
koje se događaju na tržištu.
Do ovih rezultata nije se došlo preko noći, već su neki veći
proizvođači sistemski uvodili nove sorte, tehnologije gajenja i pronalazili
nova tržišta. Tokom 2016. paprika je izvožena u čak 27 različitih zemlja, od
čega 35% u EU zemlje. Nakon toga su organizovali proizvodnju na svojim njivama
i produžili tržišni lanac nabavke kroz saradnju sa susedima.
Osim nekoliko kompanija, ova proizvodnja je gotovo u potpunosti
zasnovana na porodičnim gazdinstvima. Trendovi pokazuju da Srbija preuzima deo
tržišta Mađarske i Makedonije, jer ima konkurentniju proizvodnju.
Ulaganje u promociju, oznake kvaliteta i preradu paprike
može da da rezultate
Kvalitetan ajvar proizvod je koji zadovoljava sve
kriterijume modernog potrošača (hrono, niče, vegetarijanski, convinence,
koristi se van sezone, ukusan i tako dalje). Ipak, on je nepoznat za većinu
potrošača van prostora Balkana. Tucana paprika, čiji izvoz prethodnih godina
stalno premašuje 10 mil USD, suočava se sa sve većom konkurencijom i
proizvodnja se smanjuje (uvoz zamenjuje domaću proizvodnju), naročito kod
proizvođača koji gađaju cenovnu konkurentnost, navodi se u studiji.
Sa druge strane, javljaju se proizvođači orijentisani na
kvalitet tucane paprike kojima treba vremena da se dokažu i prilagode. Kod
ajvara i tucane paprike, kao i kod drugih sličnih proizvoda, postoje
pojedinačni uspešni primeri i pokušaji plasmana i promovisanja, ali nema
sistemskih napora (privatnog i javnog sektora) u tom pravcu koji bi definisali
kvalitet i učinili ga šire prepoznatljivim, čime bi se značajno povećala
potrošnja, a samim tim i proizvodnja paprike.
Upravo zato kod paprike, više nego kod drugih proizvoda, ima
smisla uvoditi oznake kvaliteta i promovisati kvalitet kako na domaćem tako i
na stranim tržištima. Proizvođači mogu to raditi sami, ali bi pomoć države u
promovisanju, garanciji i označavanju kvaliteta ubrzala procese osvajanja
tržišta.
Srbija je po konkurentnosti u proizvodnji paprike među prvih
15 zemalja. Makedonija je, u rangu CEFTA zemalja, bolja od Srbije. Značajne
investicije u proizvodnji u zatvorenom i ciljanje rane sezone proizvodima
visokog kvaliteta je unapredilo konkurentnost Srbije.
Dalji razvoj sektora će omogućiti supstituciju uvoza van sezone, razvoj preradne industrije i osvajanje inostranih tržišta, prvenstveno u regionu.
Izvor: eKapija